Vrijdag 08-03

12 maart 2019 - North Kuta, Indonesië

6:01 uur, toevallig was ik wakker en was ook net het internet weer aan. Ik checkte natuurlijk gelijk of ik gisteren veel gemist had toen ik een dagje offline was door Silenceday. Daarna ging ik toch nog even slapen, het was natuurlijk erg vroeg. Om 9:30 uur werd ik echt wakker en appte Eline mij of ik haar wilde helpen met haren wassen. Ze kon namelijk met haar schaafwonden niet douchen. Mijn in mijn badkamer heb ik een bad, maar dat zou onhandig zijn onder de vaste kraan. Yuul haar bad daar in tegen is wel bij de douch, dus klopte we bij Yuul aan. Yuul wilde wel voor kappertje spelen, dus stonden we daar met zijn 3en in Yuul haar badkamer, grappig. Eline had daarna wel weer heerlijk fris haar.

We gingen ontbijten bij After taste, ik de Orange Juice en pancakes. Lekker met de meiden ook even bijkletsen. Ik ging daarna door naar Seminyakstreet om wat winkeltjes te kijken die ik nog op mijn to do lijstje had staan. Maar ivm Nypi gisteren was niet alles open. Rachel was bij de kaper, 'Rob Peetoom' zo heette de zaak. Met haar had ik vandaag afgesproken om naar Canggu te gaan. Ik reed daarom richting Rachel haar kappersafspraak. Onderweg kocht ik voor Eline nog wat extra gaasjes om haar schaafwonden mee te kunnen verzorgen.

Rachel haar haar zag weer zo gezond uit, chill! En jeetje die kapperszaak was ook zo mooi! Daarna reden we door naar Love Achor Market in Canggu om lekker even wat te shoppen. Van die kleine kraampjes waar je erg je best moet doen om af te dingen zodat je de beste prijs krijgt. Ik was er al eens eerder geweest. Rachel vond het op de scooter trouwens nog best spannend, dus reden we een beetje rustig aan. Yuul en Sherell sloten later ook aan, die wilde net zoals wij nog wat leuke dingetjes scoren. Ik kocht uiteindelijk een broekpakje. Na de markt liepen we wat verder het straatje in en belandden we bij een heel leuk vintage winkeltje waar ik een bikini kocht met de kaartjes van de vorige eigenaar er nog aan, score! Ik had op Instagram een heel leuk eettentje gevonden, Crate Café. Dus gingen wij daar heen om wat te lunchen. Super gezellig en wat een sfeertje, allemaal van die surfers en backpackers. Hier hou ik wel van. Ik nam een toast met avocado en zalm en een Strawberry Pineapple juice. Yuul en Sherell hadden allebei de smoothiebowl en Rachel nam de vegan burger. Die was een iets minder succes. Toen we alles op hadden gingen we terug naar huis.

Daar heb ik voor het eerst weer in ons zwembad gezwommen en daarna heerlijk afgespoeld onder de douch. Mijn laptop was al veel te lang niet opengeklapt en er stonden weer wat nieuwe afleveringen GTST op Videoland (wat ik thank god via gratis VPN kan kijken), dus nam ik even een chill momentje voor mijzelf. Later op de avond zat ik beneden bij een paar andere huisgenootjes van mij, even gekletst. Maar toen hadden Sherell en ik het geniale idee om op zoek te gaan naar een snorkelset. Bij de Carafour vorige week was het namelijk allemaal veel te duur, dus dachten we even naar Seminyakstraat te gaan. Helaas hebben we het niet kunnen vinden. Mijn tankmetertje gaf onderweg aan dat ik moest tanken, dus reed ik via de Pertamaxtank (zo heet de benzine hier) naar huis.

Ik had met Eline afgesproken dat we na haar werk (ze moest werken tot 20:00 uur) sushi zouden bestellen via Gojak. Om de een of andere reden waren alle Gojak rijders bezet, dus na 3 pogingen op verschillende telefoons hebben we toch maar besloten om dit te schrappen en iets anders te gaan eten. De rest deed een beetje vaag, wie wil wat nou eigenlijk. Dus ben ik maar mijn eigen plan gaan doen, naar de supermarkt om te kijken of ze daar sushi hadden. Yeah, 3x raden wat er in de koeling op mij lag te wachten toen ik de supermarkt binnen kwam? Sushi!!

Thuis nog even in de tuin met de andere meiden gezeten en toen gaan slapen. Morgen gaan we weer terug naar het zuiden van Bali voor een dagje. Ik wilde nog een aantal dingen zien die we vorige keer niet hebben gedaan, twijfelde ook even of ik misschien niet nog een nachtje zou willen blijven slapen. We gaan namelijk waarschijnlijk in het donker terug rijden. Ik besloot het niet te boeken en gewoon stoer met de rest mee terug te rijden.

1. Oma:
    13 maart 2019
    ❤️👵🏼👧🏻💜
  2. Julian:
    13 maart 2019
    Zoe, lastige interuptie zo'n silence day. Maar je hebt de zaken weer voortvarend opgepakt. Het is ook wat al die scooterschuivers. Gelukkig blijft het bij schaafwonden. Veel plezier met je uitje naar het zuiden. Ik kijk uitt naar je vokgende bericht.😚👌
  3. Mark:
    17 maart 2019
    Weet je dat de Balinezen een boete moeten betalen wanneer zij niet naar de tempel gaan? Weet je dat 90 procent van de Balinezen SUDRA zijn, dus Pariah's en dat de anderen van een hogere kaste zijn?
    Het kaste-systeem maakt nog steeds een wezenlijk deel uit van het leven op Bali. In tegenstelling tot het kaste-systeem in India bestaat het systeem op Bali uit 4 kasten, de zogenaamde Varna's:

Brahmana – de kaste van de priesters (de naam van de persoon begint met Ida Bagus (m) / Ida Ayu (v))
    Ksatria – de kaste van de koningen en de adel (de naam van de persoon begint met Anak Agung, of Cokorda / Tjokorde Gde voor mannen en Tjokorde Istri voor vrouwen)
    Wesia – de kaste van de handelaren (de naam van de persoon begint met I Gusti)
    Sudra – de kaste van de man in de straat (90% van de Balinezen)

Aan iemands naam is zodoende te horen van welke kaste hij komt. Communicatie tussen deze kasten vindt plaats door gebruik te maken van verschillende versies van de Balinese taal (Basa Bali) namelijk 'hoog' Balinees, 'middel' Balinees en 'laag' Balinees. Voordat men weet met welke kaste men te maken heeft wordt er gebruik gemaakt van een meer neutralere versie van het Balinees. Als eenmaal is vastgesteld met welke kaste men te maken heeft wordt de passende taalversie gebruikt. Zelfs tussen vrienden wordt hier nog rekening mee gehouden.
    Het is niet meer zo dat de kaste het beroep bepaalt. Uitzondering hierop is Brahmana. De pendanda ((hoge-)priester) kan alleen uit deze kaste afkomstig zijn.