Ubud wat ben je leuk!

25 februari 2019 - North Kuta, Indonesië

Goeie morgen vanuit het heerlijke bed in Ubud. Ik heb best lekker geslapen ondanks de kikkers en gekko's op de achtergrond. Ik begin er steeds meer aan te wennen hier op Bali al die achtergrondgeluidjes. Douchen, aankleden en toen ben ik gaan kijken waar ik beneden in het verblijf kon ontbijten, dat zat namelijk in mijn boeking. Ik ging zitten en mocht kiezen vanaf een menukaart uit; bananenpannenkoekjes, gemixt fruit, gebakken ei met toast en koffie, thee of juice. Ik koos de bananenpannenkoekjes met juice. Heerlijk!

Na het ontbijt pakte ik mijn spulletjes en liep ik (ja het was hier allemaal op loopafstand) naar de Art Market. Dat was zo leuk, allemaal kleine soort van kraampjes met van die verkopers die heel graag willen dat je iets koopt. Ik liep er wat rond en kocht af en toe iets nadat ik onwijs mijn best deed om af te dingen. Eerst een rond rieten tasje, daarna nog 1 maar dan wat groter. Een paar andere leuke dingen, kan je op de foto's zien. Geslaagd! Met 5 tasjes vol leuke spulletjes terug naar Sandet Bali Home Stay, opgefrist en toen terug richting de Market, omdat daar in de buurt Café Bali lag. Opa en oma zijn daar 23 jaar geleden ook geweest toen ze in Ubud waren, uiteindelijk bleek het niet helemaal hetzelfde te zijn als dat ze bedoelde. Ik at er een pizza en dronk een Orange Juice. Vervolgens ben ik naar de Puri Temple (oud paleis) gelopen, heel mooi en indrukwekkend om te zien. Ik wilde wel graag een foto van mij bij de tempel, maar ja hoe doe je dat in je eentje. Ik maakte een selfie, maar heb later toch maar aan een Chinese mevrouw die daar ook rondliep gevraagd of ze een foto van mij wilde maken, dat deed ze. Op de terugweg naar huis liep ik voor wat te drinken even de Alfa Mart (klein supermarktje net zoals bij Papa en Mama Bali naast de Home Stay) in. Eenmaal terug in Sandet Bali Home Stay heb ik mijn bikini aangetrokken, mijzelf ingesmeerd en ben ik lekker de rest van de middag bij het zwembad gaan liggen. Ik ontmoette een Australisch echtpaar die hier aan het rondreizen waren. Grappig om zo eens met mensen in gesprek te raken.

Om 17:00 uur ben ik lekker gaan douchen en had ik onwijze trek in sushi. Op internet gekeken of er een leuk (en betaalbaar) sushirestaurant in Ubud te vinden was, ja hoor zeker! Toki Sushi en guess wat, het was maar 5 minuten lopen. Ik zat daar dus alleen aan een tafeltje, ik vond het eigenlijk helemaal niet erg. Juist wel lekker om even iets voor mijzelf te kunnen doen of zo. En man wat was die sushi lekker, echt om je vingers bij af te likken. En het kostte geen drol. Incl. drinken nog geen 8 euro. Na het eten liep ik nog even het straat je in om te kijken wat daar allemaal te vinden was, niet heel veel. Ik ging daarom maar weer richting de Home Stay.  Onderweg belandde ik bij een traditionele dans show. Heel toevallig liep ik langs een soort binnentuin, ik vroeg aan de meneer die achter een bureautje zat en kaartjes verkocht (1 euro) wat er zou gaan gebeuren en hij vertelde mij dat er dus een ceremoniële dans opgevoerd zou worden. Ik dacht waarom ook niet, dus kocht ik een kaartje, kreeg ik een papier met het verhaal erop en nam ik plaats op 1 van de stoeltjes die rondom een vuurkorf stonden. Het begon, er kwamen zo'n 30 (Balinese) mannen oplopen/rennen. Ze zongen, bewogen een beetje en namen vervolgens hun bepaalde positie in rondom de vuurkorf. Ook danste er wat vrouwen in hele mooi traditionele kleding mee en zelfs een aantal kinderen met van diezelfde kleding aan. Genoten en gelachen, want er liep dus af en toe een hond door de dans heen en ongeveer 20 minuten voordat het afgelopen was kwam er nog een homostel aan weers kanten van mij zitten. Een Iraanse jongen en een Chinese jongen die 4 dagen over Bali heen trokken. Ze vonden het maar wat interessant dat ik uit Nederland kwam en vertelde mij wat ze allemaal hadden gedaan vandaag. Ik moest zo lachen. De voorstelling duurde om en nabij 1,5 uur. Gaaf om gedaan en gezien te hebben!

Ik zei de jongens gedag en liep de laatste paar 100 meter die ik nog moest naar mijn Home Stay en ging lekker even Netflixen. Daarna viel ik al vrij snel in slaap.

1. Bettina Van der Vaart:
    25 februari 2019
    Hoi Zoë. Wat gaaf dat je in Ubud bent geweest en zo veel leuke dingen hebt gezien en meegemaakt. Je bent een echte globetrotter aan het worden 🌏
    Fijn dat de korsten op je arm bijna weg zijn. Voorzichtig weer beginnen met scooterrijden 😉 Een goeie week en veel plezier op je stage.